Klachten
Probeer eerst het probleem met jouw apotheker te bespreken. Dat kan ook als een klacht over een medewerker van de apotheek gaat. Als de apotheker niet weet dat je ontevreden bent, kan hij ook niet proberen de klacht op te lossen.
Kom je er samen niet uit, dan kun je hieronder lezen wat je vervolgens kunt doen.
Zorgverzekeraar aanspreekpunt voor zorgnota en zorgkosten
Jouw zorgverzekeraar is het aanspreekpunt wanneer je vragen of klachten heeft over de zorgnota die je van uw zorgverzekeraar hebt ontvangen. Dat geldt ook voor vragen of klachten over de kosten voor de farmaceutische zorg. Je vindt de contactgegevens van jouw zorgverzekeraar op jouw zorgnota en/of op je polisblad.
Vragen over jouw medicijn kun je stellen aan jouw apotheker of apothekersassistent(e).
Je kunt jouw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenbemiddelaar
De bemiddelaar is onpartijdig en zoekt samen met jou naar een oplossing voor jouw probleem. Alles wat je aan deze persoon vertelt is vertrouwelijk. Als de bemiddeling naar jouw idee niet voldoende resultaat oplevert, kun je besluiten jouw klacht in te dienen bij de Klachtencommissie.
Klachtenbemiddeling
Telefoon: 06 229 216 49, e-mail: bemiddelingapotheken@kpnmail.nl
Beoordeling door de Klachtencommissie Openbare Apotheek
Misschien wil je een uitspraak over jouw klacht. Bijvoorbeeld om te horen of je klacht terecht is, of omdat je wil dat er een advies aan de apotheker wordt uitgebracht om herhaling te voorkomen. Je kunt jouw klacht dan laten behandelen door de Klachtencommissie Openbare Apotheek. Deze Klachtencommissie is onpartijdig en bestaat uit een voorzitter (jurist) en vier leden: twee leden namens patiënten (NPCF/Zorgbelang Nederland) en twee leden namens de apothekers (KNMP).
Klachtencommissie Openbare Apotheek
Postbus 1136, 1400 BC Bussum
Of Antwoordnummer 614, 1400 WB Bussum (geen postzegel nodig)
Advies en ondersteuning van de regionale adviespunten van Zorgbelang
De regionale adviespunten van Zorgbelang kunnen informatie geven over jouw rechten als patiënt en je adviseren over wat je met jouw klacht kunt doen. Ook kun je hulp krijgen bij het schrijven van een brief of ondersteuning bij een gesprek met de apotheker.
Wacht niet te lang met het indienen van een klacht. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om precies te achterhalen wat er is gebeurd.
Regionale adviespunten Zorgbelang
Telefoon: 0900 243 70 70, website: adviespuntzorgbelang.nl